Wednesday, April 9, 2008

just a kn0wledge.....



عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إن الله تجاوزلي عن أمتي الخطأ والنسيان ومااستكرهوا عليه. حديث حسن رواه ابن ماجه والبيهقي وغيرهما.

Daripada Ibnu Abbas r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesungguhnya Allah telah memaafkan keranaku daripada umatku segala perbuatan yang khilaf, yang lupa dan segala yang dipaksakan ke atas diri mereka – Hadith Hasan yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan al-Baihaqi dan lain-lain lagi.

HURAIAN HADIS:

Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, atau nama penuhnya Abdullah bin Abbas; iaitu salah seorang perawi hadis yang termasyhur.
Ibnu Abbas telah meriwayatkan hadis ini dari Rasulullah s.a.w yang bersabda: Sesungguhnya Allah telah memaafkan keranaku daripada umatku segala perbuatan yang khilaf, yang lupa dan segala yang dipaksakan ke atas diri mereka.
Jika hendak dikira kelebihan Nabi Muhammad s.a.w di sisi Allah tentulah begitu banyak sekali. Di antara yang paling terkenal ialah baginda menjadi Nabi dan Rasul yang terakhir, yang tidak ada lagi Nabi dan Rasul selepasnya. Maka kerana itula agama Islam kekal sebagai agama yang sempurna dan yang diredhai Allah, sebagaimana yang disebutkan di dalam Al-Quran.
Di antara kelebihan baginda yang lain ialah baginda dijemput naik ke atas langit untuk menerima fardhu sembahyang lima waktu, yang mana pahalanya berbeza-beza dan berganda-ganda, sedangkan untuk syariat yang lain baginda menerimanya dari Allah melalui Jibril a.s.
Dan banyak lagi kelebihan-kelebihan yang lain, yang bukanlah perbicaraan kita untuk menghitung kelebihan Nabi Muhammad s.a.w. hanya untuk menegaskan bahawa hadis ini ada menyebut perkataan keranaku, iaitu kerana Nabi Muhammad s.a.w maka Allah telah memaafkan dari umat Muhammad segala perbuatan khilaf dan lupa dan segala yang dipaksakan ke atasnya.
Ini juga kerana Nabi Muhammad s.a.w diutamakan, maka umatnya juga mendapat keutamaan dari Allah. Bak kata pepatah, berkawan dengan orang yang terhormat mendapat kehormatan juga.


MUQADDIMAH

Setiap manusia yang hidup di atas muka dunia ini tentu tidak sunyi dari melakukan khilaf dan lupa. Ada yang mengenai urusan dunia, dan yang mengenai urusan akhirat. Kedua-duanya bila berlaku tanpa disengajakan, atau diada-adakan sebabnya, maka kekhilafan dan kelupaan itu dimaafkan.
Demikian pula jika seseorang itu dipaksa atas sesuatu maksiat dan sebagainya, sedang ia tidak ingin mengerjakannya, maka ia dikira samalah seperti tidak melakukan, kerana perkara yang dilakukan itu terkeluar dari kehendaknya sendiri.
Itulah toleransi agama Islam yang mulia, agama yang telah mengatur segala urusan umatnya yang berkaitan dengan dunia dan akhirat dengan keadilan dan kebijaksanaan, sehingga mereka redha terhadap hukum-hukumnya dan menghormati segala perintahnya.


KATEGORI KELAKUAN MANUSIA

Kelakuan manusia terbahagi kepada tiga, iaitu :
Kelakuan yang dibuat dengan sengaja.
Kelakuan yang dibuat dengan tidak sengaja.
Kelakuan yang dibuat dengan dipaksa.

Kelakuan yang dibuat dengan sengaja

Segala perbuatan yang dilakukan dengan niat dan pilihan, sedang pelakunya ingat dan mengetahui tentang baik dan buruk perbuatan tersebut.
Contohnya, seorang peminum arak, pencuri dan penzina yang mengetahui larangan Allah terhadap perbuatan itu, tetapi masih melakukannya dengan hati yang senang, tidak menghiraukan dosanya yang berat, tentulah orang itu ditimpa kecelakaan. Perbuatannya akan menerima kutukan Allah dan ia akan diseksa di akhirat kelak.

Kelakuan yang dibuat dengan tidak sengaja

Segala perbuatan yang dilakukan tanpa didahului oleh niat atau disertai dengan pilihan dikira sebagai perbuatan yang dilakukan secara tidak sengaja.
Contohnya, seorang yang tertidur sehingga habis waktu solat, ataupun yang terlupa solat sehingga terlepas waktunya dikira tidak berdosa kelakuannya. Ini kerana ia tidak disengajakan. Tetapi jika ia memang suka melengahkan solat hingga ia terlupa, maka perbuatan ini adalah berdosa. Sama juga keadaannya dengan seorang yang meminum arak dari sebuah gelas yang disangkakan air minuman dikira tidak berdosa kerana ia terkhilaf.


Kelakuan yang dibuat dengan dipaksa

Segala perbuatan yang dilakukan dengan paksaan, sedangkan orang yang dipaksa itu tiada berdaya untuk melawan atau menentang. Maka perbuatannya tu tidak dapat dikatakan dengan niat atau pilihan diri sendiri, kerana itulah ia dihukumkan tidak berdosa dan terlepas dari seksa Allah.
Contohnya, orang yang dipaksa membuat sesuatu maksiat dengan ugutan jika ia enggan ia akan dipukul atau dibunuh.
Demikianlah penerangan serba ringkas mengenai ketiga-tiga kategori perbuatan manusia, yang mana dua daripadanya terlepas dari tanggungjawab dan dosa, iaitu terlupa atau terkhilaf dan terpaksa. Itulah maksud untuk hadis ini….

2 comments:

sarahyati said...

salam.....good job....memang menarik n mungkin dapt menarik para pembaca dgn ini secara tidak langsung dakwah kamu berkesan.
tq, saya ucapkan di atas usaha kamu dlm mencerita kisah ini, ada pembaca yg th kisah ini dan ada jugak yang xth, dgn membaca blog ini mereka akan memgetahuinya. teruskan usaha anda....nanti komen kt sy jgk tau....

salwa said...

well done girl..
smile always arr..